أسئلة متكررة

هل يمكنني اختيار الطفل الذي أريد أن أكفله؟ وكيف يتم ذلك؟

بعد استلام جواب الموافقة، يمكنك اختيار وزيارة إحدى دور الأيتام للبدء في البحث عن طفل يناسب عائلتك. بعض العائلات يبحثون عن أطفال رُضع، والبعض الآخر يفضلون طفلًا أكبر سنًا. ناقش تفضيلاتك وإمكاناتك مع مسئولي دار الأيتام حتى يتمكنون من إرشادك لطفلك المنشود، وبعدها يمكنك البدء فيما يسمى بمرحلة الترابط.

ما هي المدة المتوقعة لإتمام الإجراءات من وقت التقديم حتى استلام الموافقة؟

في الماضي وتحت النظام القديم، كانت هذه الإجراءات تختلف حسب كل محافظة، وكانت تستغرق من 3 إلى 6 أشهر أو أكثر.

في ظل النظام الجديد للكفالة، لن تزيد المدة عن 4.5 أشهر من وقت إتمام تقييم وزارة التضامن الاجتماعي للعائلة المتقدمة، ويمكنها بدء رحلة البحث عن طفلهم (أحيانًا يستغرق ذلك من 3 إلى 6 أشهر أو أكثر).

ما هي الأوراق والمستندات المطلوبة؟
  • بطاقة الرقم القومي
  • الشهادة التعليمية للزوجين أو للسيدة غير المتزوجة
  • شهادة طبية للزوجين
  • فيش وتشبيه للزوجين
  • شهادة الزواج
  • إقرار الدخل لمختلف مصادر الدخل
  • عقد تمليك المنزل في مصر
  • عقد الإيجار (أحدث فواتير الكهرباء والمياه)
أين أذهب للتقديم؟

إذا كنت مقيمًا في مصر، يجب الاتصال بمديرية التضامن الاجتماعي الأقرب لعنوان إقامتك.

لماذا لا يسمح لطفلي المكفول أن يرثني؟

الأطفال المكفولون لا يرثون في الإسلام، ولكن هناك طريقتان شرعيتان يمكنك من خلالهما تأمين مستقبل طفلك المكفول في حالة وفاتك:

  • (الهبة: يمكن للوالدين الكافلين إعطاء الطفل أي هدية أو هبة (شراء شقة للطفل، قطعة أرض، سيارة، إلخ).
  • الوصية: يمكن للمسلم أن يوصي بثلث ما يملك أو أقل عند وفاته.
هل يجب أن أُرضع الطفل طبيعيًا؟

يرجع هذا القرار للأم وهو ليس ضروريًا من المنظورين الديني والقانوني ولا يجعل العلاقة أقوى بين الأم والطفل.

ومع ذلك، إذا أرادت الأم الكافلة إرضاع طفلها يُمكنها ذلك بإتباع برنامج لإدرار اللبن الطبيعي بناءًا على تعليمات دكتور متخصص في التغذية والرضاعة، حتى لو لم يسبق لكِ الحمل أو الولادة. إرضاع طفل يقل عمره عن سنتين يجعله ابنًا لكِ بالرضاعة، وهو ما يسهل بعض الجوانب القانونية للعائلات المسلمة.

أنا أم عزباء/ غير متزوجة، ما الاسم الذي يجب أن يحمله طفلي المكفول؟

يحمل الطفل لقب عائلة الأم العزباء/ غير المتزوجة (بحسب الفتوى الصادرة لعام ٢٠١٩). ويمكن للأم أن تغير الاسم الأول للرضيع إذا أرادت في حال كان الاسم الحقيقي للطفل غير معروف. أما إذا كانت هوية الأبوين معروفة، وهذا أمر نادر جدًا بالنسبة للأطفال المُتخلى عنهم، يبقى اسم الطفل كما هو في شهادة الميلاد.

هل يمكن للطفل أن يحمل اسم الأب بالكامل؟

لا يجوز ذلك في الإسلام ولكنه يجوز للأسر المسيحية. يجوز للطفل المكفول في عائلة مسلمة أن يحمل الاسم الأول للأب الكافل أو لقب الأسرة الكافلة.

مثال:

إذا كان اسم الطفل: محمد أحمد عبد الله سيد

واسم الأب الكافل: هاني محسن محمد الملاح

فيمكن أن يكون اسم الطفل: محمد هاني سيد (يأخذ الاسم الأول للأب الكافل)

أو: محمد أحمد عبد الله سيد الملاح (يأخذ لقب عائلة الأب الكافل)

هل يمكنني تغيير الاسم الأول للطفل؟

نعم، يمكنك أن تفعل ذلك.

هل يمكنني اصطحاب الطفل معي إذا كنت أعيش خارج مصر؟

نعم، يمكنك ذلك، فهناك إجراءات خاصة يتعين عليك إتباعها وستحتاج للحصول على موافقة من وزارة التضامن الاجتماعي.

أنا أعيش خارج مصر، هل يُسمح لي بالتبني/ الكفالة؟

نعم، للمواطن المصري الحق في التقديم على الكفالة إذا كان من العاملين والمقيمين في الخارج بشرط أن يكون أحد الأبوين مصريًا.

من يمكنه أن يكفل طفل؟

1- زوجان تتوفر فيهما مقومات النضج الأخلاقي والاجتماعي ولديهم القدرة الصحية والمادية على رعاية طفل، ومر على زواجهما ثلاث سنوات على الأقل (يمكن عمل استثناء في حالة العقم). يجب أن يكون سن كليهما بين 25 و60 عامًا وليس لديهم أكثر من طفلين (إلا إذا كانوا بالغين أي مستقلين ماديًا). يجب أن يكون أحد الزوجين حاصلًا على شهادة الثانوية العامة على الأقل أو ما يعادلها. يجب على الأسرة أن تكون على نفس ديانة الطفل المكفول.

2- يجوز للأرامل والمطلقات ومن لم يسبق لهن الزواج وبلغن من العمر ما لا يقل عن ثلاثين سنة التقديم على الكفالة.

لمعرفة المعايير التفصيلية – اتبع هذا الرابط:

https://www.facebook.com/AdoptionStoryInEgypt/posts/eligibility-criteria-for-kafala-adoption-in-egypt1-the-religion-of-the-kafala-fa/644473709725352/

هل الكفالة مسموح بها في الإسلام؟

كان هناك الكثير من المفاهيم الخاطئة فيما يتعلق بالكفالة في الفقه الإسلامي. فإن الكفالة في الإسلام ليس فقط مسموح بها بل يتم تشجيعها ولا يُنظر إليها كمجرد حسنة، ولكن أيضًا كواجب ديني.

هناك العديد من الفتاوى التي تحفز الأسر على الكفالة. لمعرفة المزيد، يرجى الرجوع إلى الكتيب المرفق عن "الكفالة في الإسلام".

هل يوجد "تبني" في مصر؟

نعم، التبني في مصر معروف بالكفالة أو برنامج الأسر البديلة، ويتيح البرنامج للأسرة أو الأم الكافلة أن تعتني بالطفل في المنزل وتعده فردًا من أفراد الأسرة. كما يُتاح أيضًا للأسرة أو الأم الكافلة إعطاء لقبها للطفل المكفول. وتكون الأسرة أو الأم الكافلة مسئولة مسئولية تامة عن الطفل ماديًا وتربويًا وتعليميًا.

للتعرف على شروط وكيفية التقديم يُرجى إتباع الرابط التالي:

https://www.moss.gov.eg/ar-eg/Pages/sector-service-detail.aspx?sid=51

ما الفرق بين فكرة التبني في الغرب والكفالة؟

التبني في الغرب هو نقل مسئولية رعاية طفل ما ووصاية والديه البيولوجيين لأسرة أخرى نقلاً رسميًا نهائيًا. في هذه الحالة تلتزم الأسرة المُتبنّية بكافة الواجبات تجاه الطفل ولها كل حقوق الوصاية ولها وللطفل ما يترتب على الرباط الأسري البيولوجي من إرث ونسب. فهل يوجد في المجتمعات الشرقية والإسلامية علاقات أسرية مكافئة أو شبيهة؟ يستخدم مصطلح "الكفالة" في الشريعة الإسلامية لوصف العلاقات الأسرية التي ترعى فيها الأسرة أبناء غير بيولوجيين كما لو كانوا أبنائها دون أن يترتب على هذه العلاقة حق نسب الطفل للعائلة أو أن يكون له حق الإرث. على الرغم من تشجيع الإسلام على الكفالة فإن هناك بعض الموروثات الثقافية المغلوطة المضللة عن المعنى الحقيقي للكفالة وأهميتها وتطبيقها مما ينتج عنه بقاء أطفال أبرياء في مؤسسات الرعاية ودور الأيتام. الكفالة تتيح للأطفال المكفولين فرصة الحياة في كنف أسرة مُحبة ودفء أسري. لأننا نؤمن بأن الكفالة من أجمل العلاقات الإنسانية، قُمنا بإنشاء هذا الموقع لاستعادة المعنى الأصلي للكفالة في الإسلام كما علمنا إياه رسولنا الكريم.

ما هي أسماء الاطفال عند العثور عليهم؟

ليس لهم أسماء عند العثور عليهم. تقوم الشرطة بتسميتهم وإعطائهم ألقاب (اسم الأب) بشكل عشوائي ووهمي تمامًا. وتقوم وزارة الصحة بتسمية الأم عشوائيًا أيضًا.

كيف يتم العثور على الأطفال؟ وهل هناك طريقة محددة للبحث عنهم؟


يتم العثور على الأطفال الرضع بالشارع، في الأماكن العامة، بجانب مسجد أو كنيسة، في محطات القطار، فوق السيارات، وللأسف أيضًا في صناديق القمامة والنفايات.

عند العثور عليهم يتم تسليمهم لأقرب قسم شرطة. ثم يُحرر محضر بمكان العثور على الطفل ويُعطى اسمًا عشوائيًا. بعدها يُحول إلى مستشفى عام لإجراء فحص طبي، ثم ينقل أخصائي اجتماعي من وزارة الصحة الطفل إلى أقرب دار أيتام حكومية (تابعة لوزارة الصحة أو مؤسسة FACE). وعند وضع الطفل داخل دار الأيتام، تصدر وزارة الصحة شهادة ميلاد له.

ما سبب وجود الأطفال في دور الأيتام؟ ومن يتخلى عن طفله بهذه الطريقة؟

ليس للأطفال أي ذنب لوجودهم في دور الأيتام، ومعظمهم ضحايا الأهل الذين تخلوا عنهم بدل أن يقوموا على رعايتهم. معظم الأطفال الذين تم التخلي عنهم في مصر قد ولدوا خارج إطار الزواج (وهذا شيء مُدان بشدة في المجتمع المصري)، وهناك أيضًا بعض الأسباب الاقتصادية لذلك حيث أن بعض العائلات تعيش في فقر شديد وكفاح مستمر ولا يمكنهم الإنفاق على الأطفال. وبعض العائلات تتخلى عن أطفالها بسبب وجود إعاقة أو احتياجات خاصة أخرى، لذا ترى العائلات أحيانًا أن دور الأيتام هي طريقة لتحسين فرص أطفالها لعيش حياة أفضل ويتصورون أن طفلهم سيكون أفضل حالًا بها.

عند التخلي عن الطفل، ينضم تلقائيًا لنظام الدولة لرعاية الأطفال المحرومين من رعاية الوالدين. يُرسل الأطفال الذين تقل أعمارهم عن سنتين إلى مراكز تابعة لوزارة الصحة، بينما يُرسل الأطفال الذين تزيد أعمارهم عن سنتين إلى مراكز تابعة لوزارة التضامن الاجتماعي.

هناك العديد من الدراسات التي تظهر مدى النقص العاطفي والتنموي لدى الأطفال تحت الرعاية المؤسسية مقارنة بالأطفال في الأسر. الأسرة المُحبة هي كل ما يحتاجه أي طفل ولا تحتاج إلى أن تكون شخصًا مثاليًا لتكون والدًا مثاليًا لأحد الأطفال.

الرقم الرسمي الأخير المسجل داخل دور الأيتام هو 12,500 طفل. كل هؤلاء الأطفال ينتظرون فرصة للعيش في بيئة صحية.

كُن عونًا لأحدهم ووفر له جو أسري مناسب يساعده على تجاوز ظروف معيشية صعبة لم يخترها.

Adopt a Child Today

Frequently Asked Questions

How many orphans are there in Egypt?

The latest official number of orphans registered inside orphanages is 12,500. All these children are waiting for a chance to grow up in a stable home with a loving family.

Why are the children in orphanages? Who abandons their children?

Children are in the orphanages for no fault of their own, mostly because they were abandoned by the people who were supposed to care for them. Most children in Egypt are abandoned because they have been born out of wedlock (which is a heavily condemned act in Egyptian society). Some other reasons are economic as some families struggle and live in poverty and can’t cope. Some families abandon their children because of disability or other special needs. So families sometimes see orphanages as a way in which they can improve the chances for their children, and this is fed by a perception that their child will be better off.

Once a child is abandoned, he/she is incorporated into the state system for the care of children deprived of parental care. Children under two years are sent to centers that belong to the MOH, while children over 2 years are sent to centers that belong to the MOSS.

There are many studies that show how children in institutional care lack emotionally and developmentally in comparison with children in families. A loving family is all that any child needs and you don’t need to be perfect to be a perfect parent for one of them.

Where are the children found? Is there a process to look for them? 

Children/babies are usually found abandoned in public places; beside a mosque or a church, railway stations, on cars, and unfortunately some people abandon their children in rubbish bins or containers.

After being found they are taken to the closest police station. The police issues a report proving where the child was found, and give him/her random names. They are referred to a public hospital for a medical test, then a social worker from MOH takes the baby to the nearest governmental orphanage (which belongs to MOH or FACE). When placed inside an orphanage the MOH issues a birth certificate.

What are the children's names when they were found?

They have no names when they are found. At the police station they choose a random name for the child and fictional names for father. The Ministry of Health (MOH) then gives a random name for the mother.

What is the difference between the Western idea of adoption and kafala?

Adoption is the formal, permanent transfer of parental rights to a family other than a child’s own and the formal assumption by that family of all parenting duties for the child. In some Islamic countries; including Egypt, the term ‘Kafala’ of Islamic law is used to describe a situation similar to adoption, but not necessarily with the transference of inheritance rights, or the change of the child’s full name. Despite Kafala being strongly encouraged in Islam there have been a misleading CULTURAL perception about its true meaning, practice, and significance. As a result, our innocent children have been under institutionalized care of orphanages rather than being granted a warm family life and home. We created this page to restore back the authentic meaning of Kafala in Islam that was taught by our beloved prophet.

Does adoption really exist in Egypt?

Yes, adoption does exist in Egypt, known as Kafala or the Alternative Families Program. It allows kafala parents to care for a child in their home as a member of their family. It also permits the kafala parents or mother to name the child as per the family/or mother’s surname. The parents/mother are then fully responsible for the child financially and in terms of parenting and education.

For information on how to apply and related conditions, please use the following link: https://www.moss.gov.eg/ar-eg/Pages/sector-service-detail.aspx?sid=51

Is Kafala allowed in Islam?

There has been a lot of misunderstanding regarding the permissibility of kafala under islamic jurisprudence. Kafala while following rules of Islam isn’t just allowed but encouraged and is seen not only as a meritorious deed, but also as a religious duty.

There are many Fatwas encouraging families for Kafala. Please refer to our brochure “Kafala in Islam” if you would like to know more.

Who can become a kafala parent?
  1. A married couple who possess the moral, social maturity, health and material capacity to care for a child. Married not less than 3 years (exception in case of infertility is possible). Both of them are between 25-60 years old and the number of children in family does not exceed two (unless they are independent), One spouse should hold a minimum of high school diploma or its equivalent. Family should be of same religion as the adopted child.
  2. Widows, divorced women and women who have never been married and reached 30 years of age are entitled to apply for kafala.

To study the detailed criteria - follow this link:

https://bit.ly/36u3LG0

What if I don’t live in Egypt, can I still adopt/ become a kafala parent?

Yes, Egyptian citizenship holders can apply for Kafala/adoption, even if they live outside of Egypt, on the condition that at least one of the two parents is an Egyptian citizen.

Can I travel with my kafala child or live abroad (in another country outside Egypt)?

Yes, you can! There are special procedures that you need to follow based on your designated country of residence and you will need to acquire an approval from the Ministry of Social Services (MOSS).

Can I change the child's first name?

Yes, you can!

Can the baby take the full father's name? 

This is not permitted in Islam, but is allowed for Christian families. The child of a Muslim Kafala family can either take the first name of the father or the last name of the family. Religion forbids the child to take both names.

Example:

• If the given names of the child are: Mohamed Ahmed AbdAllah Sayed

• The Kafala father's name is: Hany Mohsen Mohamed El Mallah

• The child name can be either: Mohamed Hany AbdAllah Sayed (taking the father’s first name)

• Or Mohamed Ahmed AbdAllah Sayed El Mallah (taking the family’s name)

If I’m a single woman, what name does my adopted child get?

For a single mother the child can take the mother’s family name (Fatwa issued in Sept 2019). The mother can also change the first given random name of the child. If the biological parents are known (which is extremely rare for an abandoned baby in Egypt) the biological father’s and grandfather’s names must remain the same as they are in the child’s birth certificate.

Do I need to breastfeed?

This is a personal decision for every mother and is also not mandated by religion or the law. Additionally, breastfeeding doesn’t necessarily make the bonding between the child and mother stronger. However it is possible to establish milk production for a kafala baby, even if you have never been pregnant or given birth before. This can be achieved by following a program for stimulating milk production that is designed by a specialized doctor. Breastfeeding a child under two years for a specific amount of time, makes you a milk mother for the child and creates a mahram relationship between you and the child. Which for many muslim families make certain legalities easier from their religious point of view.

Why can’t my baby (adopted child) inherit from me?

Adopted children do not inherit in Islam but there are two legal ways in Islam by which you can make sure that your adopted child future is secured in case you die:

  • Gifting: As long as the Kafala parents are alive, they can give the child any gift they want (buy a flat for the child, a piece of land, a car etc)
  • Wassiyah (will) - In Islam, the wasiyyah refers to a 1/3 (or less) bequest that a Muslim can give after death. A wasiyyah can go to charity or relatives who are not otherwise heirs under the Islamic Rules of Inheritance.
Where do I go?

If you live in Egypt, you should contact the nearest directorate of Ministry of Social Services (MOSS) to your residence.

What papers do I need?
  • National ID.
  • Educational diploma of each spouse or for the mother in case a single mother applies.
  • Medical certificate for each spouse.
  • Criminal record of each spouse.
  • Marriage certificate.
  • Income statement for different sources of income.
  • Contract of the owned house in Egypt.
  • Contract of rented flat (recent electricity and water bills).
How long does the process of application till approval take?

In the past it used to take different amount of time depending on the governorate where application was submitted (sometimes 3 months, in others 6 months or more)

With the new kafala system being implemented it will be maximum 4.5 months and as soon as the assessment by the MOSS is completed for the family, they can start their journey of searching for their child (most commonly it is 3 months or less).

Can I choose the baby I will adopt? How?

After receiving a letter of approval, you can visit one of the orphanages of your choice and start to look out for a child that would fit into your family. Some families look for small babies, others prefer an older child. Discuss your preferences and what your capabilities are with the orphanage and they will be able to guide you and you can initiate what we call the bonding time.

Interested in adopting a child from the US?

هل ترغب فى كفالة طفل من الولايات المتحدة؟

إذا كنت تسعى إلى كفالة طفل من مصر أثناء إقامتك في الولايات المتحدة، يُرجى مِلء الاستبيان.

Download Adoption (Kafala) Handbook

دليلك للكفالة

ما هو التبني؟ وما هي الكفالة؟ من يستطيع أن يتبنى؟ من أين أبدأ؟ نتناول في هذا القسم العديد من الأسئلة يمكنك الإطلاع عليها.

Breastfeeding in Islam

الرضاعة فى الإسلام

يُمكنكِ تقديم الرضاعة للطفل المكفول، حتى لو لم تكوني حاملاً أو أنجبتِ من قبل. الرضاعة تخلق علاقة "محرم" بينك وبين الطفل. تقديم الرضاعة الطبيعية أو عدم تقديمها هو قراركِ وحدكِ.